2018-09-01 Chiptuning, a dwumasowe koło zamachowe (DKZ). |
Chip Tuning i jego wpływ na Dwumasowe Koło Zamachowe (DKZ).
W obecnych czasach powszechnym sposobem pozwalającym na podniesienie mocy i momentu obrotowego naszego pojazdu jest tzw. chip tuning. Jest to łatwy szybki i dość tani sposób na poprawienie parametrów naszego silnika. Za niewielkie pieniądze można podnieść moc o ok. 30%, co jednak nie jest bez negatywnego wpływu na DKZ, które nie jest przystosowane do większych obciążeń. Zazwyczaj system tłumienia drgań skrętnych w DKZ jak i pozostałe elementy przeniesienia napędu, jest zaprojektowany do danego silnika przez co podniesienie mocy i momentu powoduje przekroczenie bezpiecznej rezerwy DKZ. W konsekwencji przekroczenia bezpiecznej granicy sprężyny łukowe mogą być ściśnięte podczas normalnej jazdy co pogarsza akustykę i może powodować szarpanie samochodu. Z czasem zakres uszkodzeń jest coraz większy aż do poważnej awarii, która skutkuje bardzo drogimi naprawami. Wzrost mocy silnika przesunie moment obrotowy w stronę rezerwy obciążenia DKZ . Podczas jazdy DKZ jest ciągle przeciążone przez większy moment obrotowy silnika. To prowadzi do pracy sprężyn łukowych na tzw. pełnym docisku o wiele częściej niż zostały do tego zaprojektowane, w wyniku czego DKZ ulega uszkodzeniu. Wiele warsztatów oferujących chip tuning daje gwarancję na wzrost mocy, ale co jeśli awaria wystąpi po upływie gwarancji, która zazwyczaj jest bardzo krótka? Pomimo, że wzrost mocy powoduje powolne zużycie, jednak jest ono stałe w czasie. Zwykle elementy DKZ ulegają uszkodzeniu w dłuższej perspektywie czasu, zazwyczaj po gwarancji co powoduje, że koszty naprawy w całości poniesie właściciel! Dlatego warto się zastanowić czy chip tuning nam się opłaca. |